fruhillbom.blogg.se

Barn, hus, pengar, mat, hund, syskonbarn, jobb, renovering, fuktskador, försäkringsbolag, matsedlar, inköpslistor, overaller och gummistövlar. Trebarnsmamma som inte lider av brist på sysselsättning.

Så tacksam!

Kategori: Barnen, Funderingar, Hälsa, Kost

Så sjukt tacksam över att ni verkligen tar er tid att kommentera. Genomtänkta, personliga, fina kommentarer. Det gör mig glad!
 
Jag har haft turen att ha tre barn med riktiga järnmagar. Det har aldrig, aldrig varit problem med bajseriet. Tack och lov. Så med den meningen skriven, vill jag bara säga att jag spekulerar, nu när jag fortsätter skriva. Det är bara mina tankar och funderingar. Min mening är inte att provocera någon.
 
Jag tror, precis som du, Linnea, att förstoppningen beror på kost och stress. Jag tror att många föräldrar inte är riktigt ärliga mot sig själva med vad dom låter barnen äta. Dom ser helt enkelt inte problemet.
 
Jag tror även att en hel del magbesvär beror på vår överkonsumtion av gluten.
 
Den här vällingen, till exempel. Som jag vet mååånga ger titt som tätt. Innehållet i den? Vetemjöl, havremjöl, grahamsmöl. Som grädde på moset, får barnet även gröt. Vissa ger gröt till lunch. Men annars kanske frukost, eller kvällsmål. Eller mellanmål. På det lite rån, några majskrokar, lite vitt bröd.
 
Det blir en hel del gluten. Något som små bebismagar inte kan hantera. Som rekommenderas att man försiktigt ska fasa in. Varför ska vi fasa in något som våra magar uppenbarligen protesterar emot?
 
Jag kokar när jag tänker på hur föräldrar tar BVC:s ord som lag. Jag kokar ännu mer när jag tänker på att jag själv gjort det. För inte fan är man så uppkäftig. Osäker, rädd att göra fel.
 
Köpgröt. Det är väl ett prima exempel på lattjolajban. Mixa havregryn. Mixa katrinplommon, aprikoser eller annan frukt. Smula ner lite paltbröd för extra järn. Varför ger in BVC den infon istället? Köp riktiga, rejäla ekoråvaror. Och en bra mixer. Sen kör du järnet. Varför är deras rekommendation tvärtom? Att man inte ska göra egen gröt för man kommer missa massa näringsämnen och vitaminer, och hejochhå. Att man istället ska köpa gröt, med palmolja, skummjölkspulver och tillsatt frukt (?).
 
Gröt är havregryn och vatten. En stavmixer och det blir en superslät och fin gröt.
 
Men vad tusan ska man göra åt förstoppningsepedemin? Ja... Jag vet fan inte. Men det är skrämmande att så många barn från så tidig ålder får problem med detta. Det vore sååå intressant att se vad dessa barn äter under en dag. Finns människor i min omgivning som har barn med problem med magen, som har gjort aaaallt för att få ordning på det. Men barnet får äta allt möjligt skit...
 
Ok... Då blir jag misstänksam och skeptisk.
 
Barn idag svälter inte. Så länge vi serverar ok och bra mat, så svälter dom inte. Dom är ganska lättlurade också, så det går att lura i dom en hel del.
 
Mitt mirakeltips är smoothie. Där kan man gå heeelt bananas. Ha i både det ena och det andra. Kör länge med stavmixern så blir det slätt. Nåt annat som- helt otippat - blivit en favorit här hemma, är pannkakor. Gör jag en dubbel sats, på 1.2 liter mjölk, så har jag typ 1.5 dl vetemjöl, resten (3.5 dl) är diverse av vad som finns hemma. Kokosflingor, linfrön, vetekli, rågflingor, , mandelmjöl, chiafrön... Samma där. Min bäste vän stavmixern, och tada! Ett helt ok mellis.
 
Tror även att man skulle kunna minska mjölkdrickandet en hel del. Är inte på något sätt emot mjölkprodukter, men just att dricka mjölk... Nja. Barn har ju en tendens att kunna hälla i sig en hel del. Iallafall mina. Linus väljer helst mjölk om han är törstig. Nu fungerar ju magen bra, ändå. Men. Vatten är underskattat...
 
Jag tror helt enkelt på rejäl mat. Riktig mat, lagad från grunden. Mycket frukt och grönsaker. Och är inte barnen överförtjusta, så får man lura dom. Mjukt bröd har vi dragit ner på en hel del, här hemma. Kan kännas torftigt emellanåt, men en delikatessknäcke eller rågrut, mättar mer, och är bra mycket nyttigare än en skogaholm. Och mina barn är inte så förtjusta i grovt, mörkt bröd.
 
Jag borde inte behöva säga det här, eftersom det är min blogg. Men gör det ändå, för att ingen ska reta ihjäl sig och dö präktighetsdöden över mig.
 
Ibland köper jag Skogaholmslimpa, Gorbys, och Nyponsoppa. Ibland äter vi godis en Tisdag och pizza en Torsdag.
 
Så.
 

KOMMENTARER:

  • Frugan säger:
    2015-03-03 | 20:27:03

    Jag skulle så gärna vilja ha det intresset för mat som du har. Visst kan jag tycka det är kul, men nä inte alls så som du. Oftast tycker jag maten känns som ett "nödvändigt" ont. Är väl nå fel i huvudet på mig, haha. Men av någon anledning så har vi mat på bordet varje dag, och fullt kylskåp. Haha.... Blir ju bra även fast det inte alltid är jättekul.

  • Karin säger:
    2015-03-03 | 21:32:55
    Bloggadress: http://dixiedynamite.blogg.se

    Nyponsoppa slinker ner mer än nödvändigt här hemma. Tyvärr. Limpa köper jag inte hem längre. För Isaac är ändå ingen mackunge och det slutat ändå med att jag sitter där med fem mackor i magen. Nä usch. Mjölk dricker bara Isaac i familjen. Men knappt. Kör havre i mat nu. Inge känner skillnad och allas magar mår lite bättre tror jag.

  • Jannike säger:
    2015-03-03 | 23:57:25

    Som att slå huvudet i spiken ikväll! Suttit med en superledsen Isac när han skulle sova för han hade så ont i magen så han nästan krampade. Vi pratade om allt möjligt som skulle kunna vara boven. Törs jag berätta hans matintag idag? 🙈 Frukost. Skogaholmslimpa, juice, lunch Makaroner & köttbullar, mellis skogalimpa och en risifrutti, kvällsmat Köttbullar & makaroner. 😁👎 Ser ni alla grönsaker,frukt och fibrer han ätit? 😉 Med andra ord är jag säker på att all gluten är boven i det hela. Han har ofta ont i magen och är förstoppad. Men så är han ju jordens mest envisaste unge med med att knussla med maten. Det går INTE att lura honom alls. Men jag ger mig inte. Får fortsätta traggla med honom men han kommer definitivt inte få äta lika mycket gluten på en och samma dag.

Kommentera inlägget här: